Wil je viraal gaan? Creëer dan de nodige buzz!

Wil je viraal gaan? Creëer dan de nodige buzz!

Succesvolle marketingcampagnes kunnen een onweerstaanbare buzz creëren rond producten en diensten. Viraal gaan – de mond-aan-mondreclame versterkt door het internet – is hierbij een ideaal middel om met beperkte kosten toch een groot bereik te hebben. Helaas bestaat er hier geen magische succesformule voor. Toch kan je bepaalde ingrediënten gebruiken in je recept die de slagingskans een pak kunnen verhogen. Hierbij enkele nuttige tips om je campagne op smaak te brengen. Hoe creeër je de buzz?

Gebruik emotie, zorg voor opwinding. Grotere emoties zoals vreugde, opwinding, amusement, maar ook angst of woede zorgen er voor dat we gaan reageren. Advertising en video’s die deze gevoelens oproepen, worden veel gemakkelijker viraal gedeeld dan lauwe boodschappen. Breng je bericht dus op temperatuur, maar laat niet aanbranden.

Als je sterke emoties gebruikt, probeer dit dan wel te kaderen. Vermijd té negatieve emoties, maar ook met positieve moet je opletten. Zo wordt humor algemeen geapprecieerd (en ge-shared) in Europa en de Verenigde staten, toch moet je waakzaam zijn voor culturele gevoeligheden.  Sommige Amerikanen hebben effectief voor Donald Trump gestemd, anders was hij nooit tot president verkozen. En om hier op verder te gaan: controversie is ook een goed aanknopingspunt om een gesprek te starten, tenminste wanneer het niet te intens gebruikt wordt. Creëer geen onbehagen. Gebruik dus kruiden, maar met mate.

Lok vreugde, interesse, vertrouwen en verwachtingen uit met je video of bericht. Dat waren de 4 gevoelens die meest naar voor kwamen in een studie over virale beelden op Imgur . Gebruik deze 4 geheime ingrediënten, of een mix er van, om een verrassingselement te creëren. Laat de toeschouwer in het ongewisse en dol gerust wat met die gevoelens. Rond desgewenst af met een humoristisch sausje.

Tot slot nog even dit. Mond-aan-mondreclame is niet alleen belangrijk voor producten en diensten die rechtstreeks aan de consument aangeboden worden, ook in een pure B2B-omgeving werkt dit doorslaggevend. In een enquête van Nielsen uit september 2015 gaf 83% van de respondenten aan dat aanbevelingen van vrienden en familie het meest betrouwbaar vonden, gevolgd door online recensies (66%). In het bedrijfsleven gaf maar liefst 91% aan dat hun B2B-aankopen beïnvloed waren door mond-aan-mond reclame. Het is dus belangrijk dat je over de tongen gaat en de honger naar je producten of diensten aangewakkerd wordt.

Wens je hier meer informatie over, wil je eens grondig aan je recept sleutelen om een ‘wow’-effect te krijgen, of kijken welke praktische tools je kan gebruiken om je in je interne keuken professioneel uit te rusten, aarzel dan niet ons te contacteren. We helpen je graag verder. Eet smakelijk!

Gaat u akkoord met dit artikel?

Waarom CrissCrossing?

Met ons als marketing partner aan uw zij kan u zich volop concentreren op de kernactiviteiten van uw onderneming. Wij streven naar een symbiose die u sterkt in uw groei. Samen met u zorgen we er voor dat uw doelgroep weet welke (meer)waarde uw bedrijf voor hen betekent.

Tijd voor een gesprek?

Geen verkooppraatjes, maar een open gesprek. Vertel ons wat je beter wil doen. Wij zullen de verschillende mogelijkheden schetsen en een voorstel doen waar te starten. En indien we je echt niet kunnen helpen, dan zullen we je dat zeker ook vertellen.

Ga zorgvuldig om met persoonsgebonden gegevens

Als organisatie moet u vanaf 25 mei 2018 kunnen aantonen welke persoonsgegevens u verzamelt, hoe u deze data gebruikt en hoe u ze beveiligt (of u dit nu in uw datacenter of in de cloud buiten de EU beheert). Hier meer info over GDPR of contacteer...